Ramadhan dan fenomena el nino.

Assalamualaikum.

Hai korang. Dah dekat 2 ke 3 minggu aku tak update blog kan. busy sikit lately sebab ye lah form 3 kan pt3 sekarang ni jadinye kitorang pun sedang buat soalan ala ala pt3 kirenya buat persediaan lah kan. kesian juga tengok form 3 tahun ni. mula mula pmr , pbsmr , lepastu sekarang ni pt3. lepas ni taktaulah. tapi nak buat cemana kan. nak berjaya kena lah sabar and usaha.

Memandangkan  kita dalam bulan yg penuh barakah iatu bulan ramadhan ni dan kita dah 6 hari puasa. yeyy. syabas untuk diri masing masing sebab puasa penuh setakat ni. haa yang tak puasa tu ? taknak raye ke . keke. Amacam puasa korang ? Ok ? Alhamdulillah aku kat sini ok je cuma tahun ni agak mencabar kan ? sebab kita dilanda musim panas ataupun El nino. El nino tu apa ? Haa meh aku nak kongsikan sikit apa tu almino ((sumber pakcik google))



"Permukaan air ini diganti dengan air sejuk yang terjadi dari arus Antartic Humbolt Current yang sentiasa datang dari pantai benua Amerika Selatan. Ini menyebabkan suhu permukaan laut di bahagian tengah dan timur lautan Pasifik menjadi lebih sejuk dari bahagian barat. Bagaimanapun, dalam tahun-tahun terjadinya El Nino, angin timuran berkurangan.


Oleh itu, air hangat yang sepatutnya menuju ke arah barat sebaliknya berputar balik merintangi lautan Pasifik. Ini mengakibatkan memperlahankan kejadian Arus Humbolt yang sejuk, menyebabkan timur Pasifik, yang sepatutnya menjadi sejuk, menjadi hangat sebaliknya. Semasa air laut hangat memanaskan udara di atasnya, ia menaikkan daya pengapungan lapisan bawah atmosfera, yang mana menyebabkan pengolakan awan dan hujan lebat. "

itulah sedikit sebanyak yang aku boleh kongsi tentang fenomena el nino ni. dan ada yang cakap el nino ni berlaku setiap 3 hingga 4 tahun gitu. Walau apa pun, kita kena bersyukur sebab kita masih mampu menjalankan ibadah lagi lagi masa bulan puasa ni kan. tak kesah lah panas macam mana pun, bersabarlah. Allah takkan beban kan hambanya dengan perkara yang hambanya sendiri tak boleh buat. Kita semua kan ciptaan Allah . Kalau nak dibandingkan Malaysia dengan negara lain, jauh beza. kita masih aman dan harmoni. cuba kita tengok di palestin dan negara negara yang berlaku peperangan semua tu. tapi diorang masih taat pada Allah. Kita ni, panas sikit je dah nak mengeluh. Ya, bukannya aku tak mengeluh. Tapi kita cuba lah tengok nasib org lain dan dengan sendiri nya kita akan sedar betapa beruntung nya kita kan. Kalau kita rasa diri kita dah diuji pelbagai macam yang teruk , ingatlah orang lain ada lagi yang lebih teruk daripada kita.

Kita takpayah ambil contoh jauh lah kan, ambik yang berada di sekililing kita ni je. macam adik firdaus ((abg for me)) tu kan , dia lagi kesian. Sampaikan makan najis dan benda yang bukan sepatutnya untuk teruskan hidup. Kita ? Bukan setakat makanan tapi kalau boleh semua benda kita nak. Lagi lagi bulan puasa ni, kalau berbuka tu tak reti nak berjimat, biasa lah kan nafsu, tapi kita cuba sama sama kawal ya.. Kita semua bukan sempurna. Masing masing pernah buat salah . Jadi kita perlu lah nasihat antara satu sama lain kan..

Sekian saja dari aku. Sama sama kita ya.. Dalam bulan ramadhan ni, banyakkanlah berzikir dan mendekatkan diri kepada Allah mana tau ni ramadhan terakhir untuk kita kan.. :)

Assalamualaikum.

Comments