Perjalanan tukar course UIA/ IIUM (Part 1)

 Hai Assalamualaikum semua. 


Lama sangat dah tak menulis kat sini rasanya. Lately sangat busy dengan macam-macam hal tapi sempat lah curi masa untuk tulis nukilan ni sebagai satu perjalanan yang sangat indah dan aku boleh katakan tamat sudah pencarian aku selama ni dalam menentukan bidang pembelajaran aku. 


Kisahnya bermula dengan aku dapat result SPM 2018. Masa tu aku sedih sangat sangat sebab tak capai target yang aku impikan. Memandangkan aku jugak seorang pelajar SBP, jadi secara normalnya aku akan target tinggi untuk diri aku sebab takut dengan stigma masyarakat

  "SBP mesti straight A" 

"SBP mesti pandai" 

which is..... agak pressure ya sebab lain orang lain kemampuan eventhough duduk sekolah mana mana pun. Kalau budak tu memang sejak azali bagus, hantar lah mana mana pun memang bagus kan? 


Eh ok kita balik semula kat cerita tadi. 

Aku sedih sebab aku dapat rasakan harapan aku hancur untuk masuk bidang yang aku aim dah lama dari kecik (which is medic sebab aku memang minat nak pergi bidang pediatric) tapi Allah lebih mengetahui, subjek sains tulen aku ok tapi bukan excellent yang semua A+ lah dan competition agak sengit untuk masuk bidang medic hatta bidang2 sains yang lain. Tapi rezeki Allah beri kt aku, Alhamdulillah aku dapat 2 tawaran untuk ke IPTA which is UTHM and Matriculation. UTHM tu aku dapat course engineering and aku taknak (eventhough aku jugak yang letak course tu lol). Aku decide untuk pegi ke Matrik since aku dapat matrik yang dekat KMKu (Kolej Mara Kulim) and KMKu ni jugak bukan senang nak dapat masuk sebab dia hanya terima student yang minimum semua C untuk semua subjek tak silap aku lah. 


Then aku pun meneruskan la kehidupan kat matrik tu dengan penuh perasaan sayu dan sunyi sebab memang takde kawan langsung ye masa masuk tu. Memang aku tak kenal sesiapa. Nasib baik lah Taqwa (roomate) aku tegur aku dulu so kitorg pun macam kenal kenal and tiba tiba dapat sebilik Alhamdulillah. Taqwa pun takde kawan gak sebab dia dari Selangor and aku dari Terengganu while semua kat situ mostly memang dari Kedah. Long short story, time belajar kat KMKu tu, aku jadi lost taktau sebab apa. Aku dapat rasa aku tak jumpa diri aku yang sukakan belajar, eager to seek knowledge macam dulu. Mungkin sebab tengah adapt lagi and masih kesal dengan result aku. 


Then, cikgu matrik aku perasan tau benda ni. Dia perasan yang aku lost. Lepastu dia cakap macamni aku ingat lagi 

"Anis, cg tengok awak ni macam lost lah. Bahaya ni. Cg risau tengok kamu ni". 

Then aku pegang kata-kata cg tu. Aku macam tersedar kejap tapi still lost lost lagi tapi aku cuba cari balik kekuatan untuk belajar balik satu satu and tanya orang if tak faham. But still, aku rasa macam ada something unfinished dalam jiwa aku. Macam ada benda tak kena. Macam ada benda yang aku kesalkan sampai aku tak mampu dah nak teruskan. Seolah-olah subjek sains semua tu aku mcm dah trauma nak ambik. Tapi tiba-tiba cg tu kena tukar. Then, ada cg lain ganti and cg tu sangatla lembut ya sampai aku rasa asyik nak tertidur je dalam kelas tu. Pastu aku cam eh tak boleh ni sampai bila nak macamni kan.


Dalam diam diam yang aku tengah struggle cari diri aku tu, aku masih cuba untuk cari uni untuk apply. At the first place, aku memang letak Asasi Law IIUM dekat first choice UPU aku tapi tak dapat sebab aku dengar (tak tau la betul tak) if budak science, memang kena straight As untuk masuk Law IIUM sebab competitive sikit since asasi Law ni sikit je UA yang tawarkan which is UIA, USIM dengan UITM. Aku apply second intake at that time. Memang aku tak letak apa apa pengharapan sebab aku rasa macam dah redha dengan semua benda (memang tak bersemangat langsung kan time tu so keadaan pun jadi gitu la). 


Then, tiba-tiba aku dapat email yang aku dapat second intake untuk course MLCOM (Bahasa Melayu Komunikasi Antarabangsa). Time tu aku memang takde idea langsung course apa ni kan. Memang tak pernah dengar course ni. Kalau Masscom tu biasa dengar kan tapi ni MLCOM memang first time la dengar pastu dapat pulak masuk course tu memang tak tahu apa apa lah. Aku macam berbelah bahagi at the first place sebab memang nak IIUM tapi i have no idea course tu pasal apa, belajar apa, peluang kerja etc. 


Then, aku call parents aku. Aku cakap ngan umi, aku dapat UIA. Umi happy gila time tu. Tapi aku cakap la aku taktau nak pergi ke tak sebab kalau aku pergi, memang subjek sains semua aku tinggal (which is aku akan korbankan cita-cita aku utk jadi pediatrician) tapi aku memang nak UIA lama dah. Pastu umi suruh aku pilih tapi umi selit hint la kat situ. umi cakap

  "kakak dah lama kan nak UIA, ni Allah dah bagi dah. Mungkin ni yang terbaik. Kat sana nanti mana tahu boleh tukar course. Kita cuba je dulu".

 Aku ni pulak memang jenis nak buat keputusan tu kena fikir lama and perlukan masa dulu. Then aku cakap takpelah esok kot aku akan bagitahu semula sama ada nak teruskan or nak tukar. Aku tak bagitahu kawan kawan aku langsung ya. Roomate pun tak bagitahu (agak sedih tak sempat spend time lama lama). 

Esok tu lepas solat isyak, aku baring kat katil and roomate aku takde time tu dorang gi beli makanan kot tak silap. Aku termenung fikir keputusan yang perlu aku buat. Tiba-tiba aku dapat satu semangat yang macam 


"what if kita try. Peluang datang sekali je"


Bersambung..... 




Comments