Pengalaman buat lesen kereta part 1.

Hai and Assalamualaikum!

So today aku nak cerita pasal pengalaman aku buat lesen kereta. Untuk pengetahuan korang, aku buat lesen kereta dekat Arinah Holdings,Marang,Terengganu. Aku ambik kat sini sebab aku dgr feedback 5 bintang and tempat&kemudahannya masih baru. So aku akan cerita dari  A-Z start dari pendaftaran okay.

So, aku pegi arinah utk daftar. Akak tu terangkanla apa semua macamana daftar berapa rm semua, nanti dia kasi flyers. Time aku pergi tu (Disember 2018), untuk lesen kereta kelas D manual rm 723, D automatik rm  873.Time tu tengah promosi. Deposit rm 50 je. And korang jugak boleh deal untuk ambik servis cikgu untuk ambil and hantar sepanjang sesi korang belajar untuk buat lesen tu. Aku ambik servis tu. Bayaran servis lain ye so korang kena deal sendiri dgn cikgu tu. Biasanya kalau dah pegi and balik dgn cg tu, cikgu tu yang akan jadi cikgu memandu kita.

27/12/2018

Ni kelas first aku. So time ni kena dengar ceramah kursus teori pemanduan. Ceramah ni dijalankan selama 6  jam oleh guru memandu yang bertauliah, time ni korang dgr la or fokus betul betul kalau malas nak baca buku teks yang tebal itu hehew. korang rajin mesti la baca kan, aku je malas ehe! Time ni jugak kita akan diberi tarikh untuk test computer utk layakkan kita dapat lesen L. ( Lesen belajar memandu)

sumber: fb arinah holdings


06/01/2018

Test computer ujian kpp01. Aku pegi sorang je ayah drop off kat myeg bukit payong. Time tu myeg tak bukak lagi pun hahaha. So aku lepak la sorang sorang (lonely biasala) kat kedai makan acik ni. Aku makan nasi lemak hijau weh! Firsttime dalam hidup selama 17 tahun hahahaha. Pastu dalam 30 minit mcmtu, myeg pun bukak. Dapat la jumpa ainin and few of shamsians kat sana. Tapi tak sempat borak panjang pun tetiba dah kena panggil untuk buat test.

Tips*
Time test ni make sure korang jawab betul betul especially ujian buta warna. 
sebab? ada calon tu dia tak buta warna tapi dia tersalah tekan jawapan and dia GAGAL. So dia kena pergi ulang alik jpj untuk bgitau yang dia nak buat semula dan nak sahkan yang dia tak buta warna. Nak sahkan tu pulak kena surat dari hospital kerajaan SAHAJA ye. SO JAWAB BETUL BETUL.

ok relax je. Soalan dia senang kalau kau rajin baca buku. Tapi kalau malas mcm aku, korbankan sikit space phone canggih korang tu untuk download apps kpp01. soalan dia semua sama! CONFIRM!
ok kalau korang dah lulus, korang boleh terus proceed untuk buat lesen L.Time kat myeg tu bawakla rm10 untuk ambik gambar. Kalau kat arinah, korang kena bawak result and salinan ic untuk proceed lesen L. Kalau kat tempat lain boleh je kalau nak gi jpj sendiri pun.


Ok jumpa next entry ya.












Comments